مراکز تفریحی هوشمند: مزایا و امکانات هوشمند سازی مراکز تفریحی و ورزشی + عکس

مراکز تفریحی و ورزشی هوشمند : مزایا و امکانات هوشمند سازی مراکز تفریحی و ورزشی

مراکز تفریحی هوشمند، باشگاه‌های تناسب اندام، زمین‌های بازی و مسیرهای دویدن برای تامین زندگی باکیفیت ساکنان شهر، از کودکان خردسال گرفته تا افراد جوان و میانسال، ضروری هستند. به این ترتیب با ورود تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید به دنیای ورزش و تفریح می‌توان افراد را ترغیب کرد تا یک سبک زندگی سالم را پیش ببرند و سلامت جسم و روح خود را بهبود بخشند. در ادامه‌ی این مطلب اسمارتیک تصمیم داریم در خصوص اهمیت مراکز تفریحی هوشمند، مزایای هوشمند سازی مراکز تفریحی ، هوشمند سازی مراکز تفریحی و ورزشی ، تجهیزات هوشمند سازی مراکز تفریحی ، باشگاه ورزشی هوشمند و پارک هوشمند صحبت کنیم.

مراکز تفریحی هوشمند

اهمیت مراکز تفریحی هوشمند

زیرساخت‌های اصلی یک شهر هوشمند شامل تامین آب و برق، مدیریت پسماند و فاضلاب‌ها، حمل‌ونقل، دیجیتالی‌سازی قوی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و همینطور هوشمند سازی مراکز تفریحی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و غیره می‌شود. مراکز تفریحی، باشگاه‌ها، زمین‌ها و سالن‌های ورزشی، مسیرهای دویدن و دوچرخه‌سواری برای تامین زندگی باکیفیت و سالم ساکنان شهر، ضروری هستند؛ به ویژه امروزه که روش‌ها و سبک‌های ناسالم زندگی باعث افزایش بیماری‌ها و مشکلات شده است. فعالیت‌های تفریحی و هوشمند سازی مراکز تفریحی و ورزشی نقش مهمی در جامعه و رفع مشکلاتی مانند استرس، چاقی و درون‌گرایی دارد.

امروزه با توجه به اینکه مقدار زمان ورزش و رسیدگی به سلامت به طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده، منجر به مشکلات سلامتی و مشکلات روانی در افراد مختلف شده است. با این حال، وجود یک مرکز تفریحی هوشمند می‌تواند به ایجاد عادات درست و سالم برای بدن و ذهن کمک کند. بعلاوه مراکز تفریحی برای رشد و تکامل بچه‌ها نیز مهم هستند. کودکان در حال رشد قادر خواهند بود مهارت‌هایی مانند کار گروهی، اخلاق ورزشی و رهبری را بیاموزند. بچه‌ها معمولا این مهارت‌ها را در محیط‌های کلاس درس که محصور از قوانین و مقررات است، از دست می‌دهند.

وقتی صحبت از زندگی پایدار در شهرهای هوشمند می‌شود، مراکز تفریحی هوشمند نیز اهمیت دارند. درواقع این مراکز تفریحی و باشگاه‌های هوشمند بخشی جدایی‌ناپذیر از رفاه ذهنی و جسمی ساکنان و نیروی کار یک شهر هوشمند هستند.

(به مطلب اداره هوشمند نیز سر بزنید.)

مراکز تفریحی و باشگاه‌های هوشمند

شهر هوشمند و پارک‌های هوشمند

شهرهای هوشمند شهرهایی هستند که از فناوری اطلاعات و ارتباطات مدرن و همینطور اینترنت اشیا (IoT) برای عملکرد موثرتر و ارائه‌ی کیفیت زندگی بیشتر برای ساکنان و بازدیدکنندگان استفاده می‌کنند. هدف شهرهای هوشمند مدیریت و ادغام خدمات مختلفی مانند حمل‌ونقل، تامین آب، مدیریت پسماندها و سایر خدمات اجتماعی برای عملکرد بهتر و کارآمدتر است.

مراکز تفریحی هوشمند، پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و باشگاه‌ها به عنوان بخشی از یک شهر هوشمند با فراهم کردن فضاهایی هوشمند برای فعالیت‌های تفریحی، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی ساکنان می‌توانند داشته باشند. افزایش فعالیت‌های تفریحی و بدنی جمعیت یک شهر با بهبود سلامت و رفاه و کاهش بالقوه‌ی هزینه‌های مراقبت بهداشتی به دلیل جمعیتی سالم‌تر، مرتبط است.

هوشمند سازی مراکز تفریحی و ورزشی موثرترین راه برای ایجاد انگیزه‌ی ورزش کردن و ایجاد انگیزه برای زندگی سالم‌تر است. یکی از روش‌های موثر می‌تواند استفاده از فناوری‌های ترغیبی همراه با استفاده از اینترنت اشیا برای ایجاد امکانات تفریحی هوشمند و فضاهای باز یا پارک‌های هوشمند باشد. هوشمند سازی پارک‌ها به اندازه‌ی سایر مفاهیم در یک شهر هوشمند مورد توجه قرار نگرفته و این به خاطر این است که به مزایای پارک هوشمند توجه چندانی نشده است.

 پارک‌ ها و مراکز تفریحی هوشمند

استفاده از اینترنت اشیا در شهر هوشمند و هوشمند سازی مراکز تفریحی

استفاده از اینترنت اشیا (Internet of Thing) در شهرهای هوشمند در برنامه‌های کاربردی مختلفی مانند نظارت بر ترافیک، تیرهای چراغ برق، تشخیص گوشی هوشمند، نظارت بر بیمار، سیستم‌های مدیریت زباله و پسماند و مراکز تفریحی هوشمند استفاده می‌شود. همه‌ی سیستم‌ها دارای حسگر مشترکی هستند که از طریق آخرین استانداردهای بلوتوث، اینترنت، LAN/WAN و وای‌فای به یکدیگر متصل هستند.

این واحد سنسورها معمولا با یک سرور مرکزی ارتباط برقرار می‌کنند که در آن داده‌ها برای تولید گزارش، ذخیره و پردازش می‌شوند. برخی از این سنسورها ثابت هستند، مانند سنسورهای نظارت بر ترافیک نصب شده روی علائم راهنمایی و رانندگی و برخی دیگر متحرک هستند مانند سنسورهای آلودگی هوا که روی وسایل نقلیه‌ی حمل زباله نصب می‌شوند.

از تکنولوژی اینترنت اشیا و سیستم سنسورها می‌توان در پارک هوشمند و مراکز تفریحی هوشمند و برای ارتقای فعالیت‌های بدنی استفاده کرد. از آنجایی که موثرترین روش برای تشویق فعالیت بدنی از طریق فناوری به طور کامل درک نشده است، مفهوم نظارت و گزارش عملکرد فعالیت‌ها از طریق اپلیکیشن‌های خاصی می‌تواند انجام شود.

استفاده از اینترنت اشیا در مراکز تفریحی هوشمند

مزایای استفاده از تکنولوژی برای هوشمند سازی پارک‌ها و فضاهای طبیعی

جذب بازدیدکنندگان به فضاهای باز و توجیه هزینه‌های شهری دو چالش پیش روی پارک‌های عمومی است. اینترنت اشیا و فناوری‌های متصل می‌توانند مناطق عمومی را با ابزارهایی مجهز کنند که با هر دوی این عوامل مقابله کنند و در عین حال سلامت جامعه را افزایش داده و هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند. در ادامه تصمیم داریم در خصوص مزایای هوشمند سازی مراکز تفریحی و مناطق باز نکاتی را بیان کنیم.

(به مطلب مراکز تجاری هوشمند رجوع کنید.)

مزایای استفاده از تکنولوژی در مراکز تفریحی هوشمند

مزایای هوشمند سازی مراکز تفریحی: 1. افزایش حضور بازدیدکنندگان پارک

استفاده از فناوری هوشمند به پارک‌ها امکان می‌دهد تا با نسلی متمرکز بر فناوری ارتباط برقرار کنند. پارک‌های عمومی به کودکان و بزرگسالان فضایی برای معاشرت، ورزش و گذراندن وقت در خارج از منزل می‌دهند اما در صورتی که افراد به آن مراجعه کنند! ایستگاه وای‌فای و شارژ رایگان می‌تواند انگیزه‌ای برای افراد باشد تا زمان را بیرون از خانه‌ها و در پارک هوشمند سپری کنند. بازدیدکنندگان از پارک می‌توانند زمان زیادی را در این محیط‌ها سپری کرده و با افراد دیگر تعامل داشته باشند. ارتقاء پارک‌ها با ارائه‌ی تکنولوژی‌های خاصی مانند اینترنت می‌تواند گروه‌های علاقمند خاص مانند شهروندان سالخورده یا خانواده‌هایی با کودکان خردسال را به خود جلب کند.

مزایای مراکز تفریحی هوشمند: افزایش حضور بازدیدکنندگان پارک

مزایای هوشمند سازی مراکز تفریحی: 2. بهبود سلامت عمومی با پارک هوشمند

ایده‌ی طراحی اپلیکیشن برای بهبود سلامتی عمومی می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد. افراد می‌توانند در مورد استفاده‌ی خود از پارک بازخورد دهند و برنامه نیز می‌تواند به کاربران در مورد برنامه‌های آینده در پارک اطلاع‌رسانی کند. هدف این برنامه‌ها ارتقای مشارکت پارک و سلامت بیشتر در جامعه است. برای جب کودکان به فضای باز و پارک نیز می‌توان از اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی استفاده کرد. این محیط‌های مجازی از طریق گوشی‌های هوشمند نمایش داده می‌شوند و در زمین‌های بازی و سایر ویژگی‌های پارک فعال می‌شوند. این برنامه‌ها بازی‌هایی را برای تشویق به یادگیری و فعالیت بدنی به کودکان ارائه می‌دهند.

اگرچه اینترنت اشیا می‌تواند سلامتی را ارتقا دهد اما یکی دیگر از مزایای آن نیز ایمنی و امنیت است. سرویس تلفن و وای‌فای رایگان دسترسی به خدمات اضطراری، بروزرسانی سریع آب‌وهوا، اتصال به دوستان و خانواده را در صورت جدا شدن در مسیر، آسان می‌سازد. خدمات متصل در یک پارک عمومی به بازدیدکنندگان اجازه‌ی استراحت می‌دهد و آنها زمان بیشتری برای لذت بردن از فضای باز خواهند داشت.

مزایای مراکز تفریحی هوشمند: بهبود سلامت عمومی با پارک هوشمند

مزایای هوشمند سازی مراکز تفریحی: 3. توجیه هزینه‌های ارتقای تکنولوژی

برای هوشمند سازی مراکز تفریحی می‌توان روی نیمکت‌ها حسگر و بلوتوث نصب کرد تا داده‌های مربوط به ترافیک بازدیدکنندگان را جمع‌اوری کند و به کاربران این فضا اجازه دهد تا از طریق نظرسنجی‌ها درباره‌ی امکانات پارک بازخورد بدهند. این اطلاعات می‌تواند مواردی همچون بخش‌هایی از پارک که بیشتر مورد توجه هستند، چه امکانتی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند و غیره ارائه دهد. به این ترتیب این اطلاعات می‌توانند هزینه‌ها را در ارتقای بخش‌های خاص پارک و مراکز تفریحی که اغلب بازدیدکنندگان از آن استفاده می‌کنند، توجیه کند، ویژگی‌های جدیدی که مهمانان می‌خواهند را اضافه کند و امکاناتی که بازدید کمی دارند را تغییر دهد.

(از مطلب اجزای سیستم هوشمند سازی نیز بازدید کنید.)

مزایای مراکز تفریحی هوشمند: توجیه هزینه‌های ارتقای تکنولوژی

مزایای هوشمند سازی مراکز تفریحی: 4. کاهش هزینه‌های عملیاتی مراکز تفریحی و پارک‌ها

با استفاده از اینترنت اشیا می‌توان بخش‌های مختلف پارک و مراکز تفریحی از جمله ساختمان‌های اداری، زمین‌های بازی، پارکینگ‌ها، فواره‌های آب و غیره را تحت کنترل قرار داد و کارمندان و مسئولان نگهداری مرکز تفریحی می‌توانند نسبت به رسیدگی به بخش‌های مختلف از این تکنولوژی استفاده کنند. به این ترتیب کارمندان می‌دانند چه کارهایی باید انجام دهند و این مساله به افزایش کارآیی و کاهش هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کند. بعلاوه از اینترنت اشیا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها در بخش‌های دیگری مانند شناسایی نشت آب یا قطع برق، ردیابی تجهیزات و ماشین‌آلات و برنامه‌ریزی جمع‌اوری زباله استفاده کرد.

مزایای مراکز تفریحی هوشمند: کاهش هزینه‌های عملیاتی مراکز تفریحی و پارک‌ها

امنیت و فراهم کردن محیطی ایمن و راحت با هوشمند سازی پارک‌ها و مراکز تفریحی

پارک هوشمند محیطی امن، ایمن و راحت را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. مدیران می‌توانند با افزایش کاربری، بهبود روشنایی و حفظ امکانات پارک از جمله نرده‌ها و تابلوها، پارک‌هایی ایمن ایجاد کنند. مردم زمانی از پارک‌ها و مراکز تفریحی استفاده می‌کنند که آنها را ایمن بدانند؛ بنابراین، امنیت یکی از فاکتورهای مهم در تعیین کاربری پارک‌ها و مراکز تفریحی است. فقدان ایمنی چه واقعی و چه درک‌شده، می‌تواند مانع مهمی برای استفاده از این مناطق باشد و در نتیجه از ارتقای سلامت جامعه نیز جلوگیری می‌شود.

دسترسی به پارک‌های امن برای تشویق استفاده از پارک و ترویج فعالیت‌های بدنی در میان افراد جوان و سالمندان، ضروری است. در نهایت اینکه ایمنی جنبه‌ی حیاتی پارک‌ها و مراکز تفریحی هوشمند است که می‌تواند بر دسترسی و استفاده از آنها تاثیرگذار باشد.

امنیت و فراهم کردن محیطی ایمن و راحت در مراکز تفریحی هوشمند

مصرف انرژی در مراکز تفریحی و ورزشی هوشمند

یک پارک هوشمند از استراتژی‌هایی استفاده می‌کند که منابع انرژی را حفظ کرده و تولید انرژی پاک را تسهیل کند. پارک‌ها و مراکز تفریحی و ورزشی هوشمند برای روشنایی و تهویه‌ی مطبوع از انرژی استفاده می‌کنند و بنابراین مکان‌های مناسبی برای پذیرش و استفاده از فناوری‌های بهره‌وری انرژی هستند. این مراکز با نصب فناوری‌هایی مانند پنل‌های خورشیدی می‌توانند انرژی مورد نیاز خود را نیز تامین کنند.

از آنجایی که شهرها با چالش تغییرات اقلیمی روبرو هستند و برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تلاش می‌کنند، پارک‌ها می‌توانند به عنوان مکان‌هایی ایده‌آل برای کاهش مصرف انرژی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر باشند. فضای سبز شهری دارای مزایای خنک‌کنندگی است و دمای محیط را کاهش می‌دهند و اثر جزیره‌ی گرمایی شهر را نیز خنثی می‌کند.

پنل‌های خورشیدی و سایر فناوری‌های تولید انرژی را به راحتی می‌توان در پارک‌ها، سالن‌های ورزشی و باشگاه‌ها برای تولید انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار داد و به این ترتیب با فراهم کردن انرژی پاک، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داد. انرژی پاک یا فناوری کارآمدتر انرژی در پارک‌ها و مراکز تفریحی و ورزشی می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها از طریق کاهش قبوض برق کمک کند.

(از مطلب خانه هوشمند آکووکس نیز بازدید کنید.)

مصرف انرژی در مراکز تفریحی و ورزشی هوشمند

هوشمند سازی سالن‌های ورزشی

هوشمند سازی سالن‌های ورزشی همانند هوشمند سازی ساختمان، مراکز تجاری، مراکز اداری و غیره می‌تواند برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارائه‌ی خدمات بهتر موثر باشد. این روزها که به خاطر همه‌گیری کرونا، امنیت و بهداشت به دو گزینه‌ی اصلی در ساختمان‌ها و مراکز ورزشی بدل شده‌اند، با هوشمند سازی سالن‌های ورزشی و تفریحی می‌توان خدمات بهتری در جهت سلامت و ایمنی مشتریان ارائه کرد.

با استفاده از تجهیزات هوشمند، این سالن‌های ورزشی و مراکز تفریحی می‌توانند با بیماری‌ها و آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا مبارزه کنند و سلامت عمومی و رفاه بیشتری را به همراه داشته باشند. نرم‌افزارهای مدیریتی برای ثبت‌نام، کنترل ورود و خروج افراد، پرداخت هزینه‌ها و صدور فاکتور و موارد دیگر می‌توانند گزینه‌ای برای باشگاه ورزشی هوشمند باشد.

بعلاوه تجهیزات دیگری مانند گیت‌های ورود یا خروج، سیستم‌های شناسایی کارت عضویت، کمد و قفل‌های هوشمند و غیره نیز ترددی هوشمند و مدیریت شده را برای کارمندان و افراد دیگر فراهم کنند. از هوشمند سازی می‌توان در جهت نظارت و کنترل مستقیم ورود و خروج افراد بهره‌مند شد و گزارش‌ها و اطلاعات مربوطه نیز به مسئولان مربوطه ارائه می‌شود. اتوماسیون یا هوشمند سازی سالن‌های ورزشی شیوه‌ای مدرن در مدیریت باشگاه‌ها ارائه می‌کند و وظیفه‌ی مدیران را از اجرا به نظارت تغییر می‌دهد. از مزایای هوشمند سازی سالن‌های ورزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیریت کارکرد پرسنل و کارکنان
  • جمع‌اوری دقیق اطلاعات ثبت‌نامی ورزشکاران و تهیه‌ی یک بانک اطلاعاتی
  • افزایش بهره‌وری با بهینه‌سازی سیستم‌های فعال در این مجموعه‌ها
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های مرتبط با آن
  • صرفه‌جویی در زمان با اتوماسیون امور ثبت‌نام و مسائل مربوطه

هوشمند سازی سالن‌های ورزشی

تجهیزات هوشمند سازی مراکز تفریحی

برای هوشمند سازی سالن‌های ورزشی و مراکز تفریحی می‌توانید از امکانات مختلفی که شرکت‌های هوشمند سازی می‌توانند در اختیار شما قرار دهند، استفاده کنید. با بررسی یک محیط، این شرکت‌های هوشمند سازی از جمله شرکت هوشمند سازی اسمارتیک، می‌تواند نیازها را شناسایی کرده و تجهیزات مختلفی مانند تهویه‌ی مطبوع هوشمند، درب‌ها و قفل‌های هوشمند، سیستم سرمایش و گرمایش و غیره را برای هوشمند سازی این مراکز بکار بگیرد.

نیاز به هوای تازه و تهویه‌ی مطبوع در سالن‌های ورزشی استفاده از سیستم‌های تهویه هوشمند را بیشتر می‌کنند، به همین خاطر لازم است از دستگاه‌های هوشمندی استفاده شود که تهویه‌ی هوای محیط را به طور خودکار انجام دهند. نورپردازی مناسب نیز یکی دیگر از ملزومات سالن‌های ورزشی و تفریحی هوشمند است و تجهیزات دیگری مانند تلویزیون‌های تعاملی، حوله خشک‌کن، کنترل اتوماتیک دما و غیره نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای هوشمند سازی سالن ورزشی، باشگاه و مجموعه‌های تفریحی باشند.

تجهیزات مراکز تفریحی هوشمند

هوشمند سازی مراکز تفریحی و سالن‌های ورزشی در مرکز هوشمند سازی اسمارتیک

اینترنت اشیا فراتر از ساعت‌های هوشمند و عملکرد فرمان صوتی است و تکنولوژی‌های مختلف برای بهبود شرایط زندگی انسان‌ها و ارتقای رفاه آنها ایجاد شده‌اند. هوشمند سازی مراکز تفریحی و ورزشی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا می‌تواند تجربه‌ی کاربری خوبی برای بازدیدکنندگان از این محل‌ها به همراه داشته باشد و بعلاوه برای ارتقای سلامت روحی و جسمی کودکان، جوانان و سالمندان بسیار موثر باشد. برای هوشمند سازی سالن‌های ورزشی و سایر مرکزهای تفریحی خود می‌توانید با کارشناسان مرکز هوشمند سازی اسمارتیک تماس بگیرید و بهترین مشاوره را در این خصوص دریافت کنید.

(مطلب پروتکل‌های اینترنت اشیا نیز می‌تواند برایتان مفید باشد.)

هوشمند سازی مراکز تفریحی و سالن‌های ورزشی در مرکز هوشمند سازی اسمارتیک

منبع مطلب

تیم محتوای اسمارتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *