مراکز تجاری هوشمند: مزایا و تجهیزات هوشمند سازی پاساژها + عکس

مراکز تجاری هوشمند

نوآوری و تکنولوژی‌هایی که در هوشمند سازی مراکز تجاری و پاساژها ایجاد می‌شود مدام در حال ارتقاء و بروزرسانی است و طبیعتا مدیران پاساژها و مال‌ها هم از این نوآوری‌ها و اهمیت آن‌ها بی‌خبر نیستند. به همین خاطر است که مفهوم هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها در حوزه‌ی تجارت و ارتقای این مراکز خرید مطرح می‌شود. . ما در این مطلب تصمیم داریم در مورد هوشمند سازی ساختمان‌های تجاری و اداری، تجهیزات هوشمند سازی مراکز تجاری و ویژگی‌های هوشمند سازی مراکز تجاری و اداری و مزایای آن صحبت کنیم و البته به روش‌های هوشمند کردن مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.

مراکز تجاری هوشمند و مزایای هوشمند سازی پاساژها

مراکز تجاری هوشمند

خرید کردن یکی از تجربه‌های جذاب زندگی ماست. ما برای تهیه نیازهای ضروری و تهیه‌ی کالاهای دیگری که در زندگی خود به طور مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنیم مدام به خرید می‌رویم. این خرید ممکن است از یک مغازه‌ی کوچک باشد یا مکان‌های بزرگتری مانند مراکز خرید، پاساژها و مال‌های بزرگ. امروزه پیشرفت تکنولوژی و گسترش آن به حوزه‌های مختلف زندگی، مفهومی به نام مراکز تجاری هوشمند را به همراه داشته است که این تجربه‌ی خرید را لذت‌بخش‌تر می‌سازد. هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها باعث شده که پاساژهای خرید از مکان‌هایی که صرفاً مردم برای خرید لباس، خواروبار یا بسیاری از وسایل دیگر به آن مراجعه می‌کنند، تبدیل به مکانی برای گرد هم آمدن و لذت بردن شود.

(به مطلبی که درباره فرودگاه هوشمند نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

پاساژها و مراکز تجاری هوشمند

منظور از مراکز تجاری هوشمند و هوشمندسازی مراکز تجاری چیست؟

یک مرکز یا پاساژ تجاری هوشمند در واقع یک سیستم مدیریتی بازار یا پاساژ است که از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری استفاده می‌کند. مراکز تجاری هوشمند و پاساژهای هوشمند دارای پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و سیستم‌های دسترسی هوشمند هستند. کاربران مراکز تجاریِ هوشمند می‌توانند به یک پلتفرم مدیریت همه‌جانبه دسترسی داشته باشند. مدیر سیستم مدیریت این مراکز تجاری هوشمند هم می‌تواند به تمام ویژگی‌های آن دسترسی داشته باشد.

مراکز تجاری هوشمند چیست

مراکز تجاری هوشمند راهی برای تسهیل عملیات روزانه‌ی خرید و فروش

هوشمند سازی مراکز خرید تمام دستگاه‌ها و سیستم‌های مراکز خرید، پاساژها و مال‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند و باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها هم برای مشتری و هم برای مدیر سیستم آسان‌تر باشد. برای مثال، یکی از کاربردهایی که هوشمند سازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها می‌تواند به همراه داشته باشد این است که هوشمند سازی این مراکز می‌تواند برای مشتریان، کارکنان و اموالی که در آن‌ها وجود دارند، ایجاد امنیت کند.

علاوه بر این، هوشمند سازی مراکز تجاری و اداری می‌تواند آمار دقیقی از عبور و مرور در این مراکز برای مدیران جمع‌آوری کند و در بهبود تصمیم‌گیری در مورد امور مختلف و مدیریت مراکز تجاری به آن‌ها کمک کند. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که از چه تجهیزاتی برای هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها استفاده می‌شود؟ با ما همراه باشید تا در مورد این مسئله در بخش بعدی بیشتر صحبت کنیم.

نقش مراکز تجاری هوشمند در تسهیل عملیات روزانه‌ی خرید و فروش

از چه تجهیزاتی در مراکز تجاری هوشمند استفاده می‌شود؟

برای هوشمند سازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها باید به عوامل مختلفی در این ساختمان‌ها از جمله روشنایی، تجهیزات تأمین انرژی سرمایشی و گرمایشی، امنیت و عوامل دیگر توجه کرد. از آنجایی که ساختمان‌های تجاری و اداری وسعت زیادی دارند و افراد زیادی هر روزه در حال انجام عملیات‌های مختلف در این ساختمان‌ها هستند، از بین رفتن انرژی می‌تواند هزینه‌ها و خسارات مالی زیادی برای مدیران این ساختمان‌ها به همراه داشته باشد.

به همین خاطر، مدیران و مالکان با هوشمند سازی مراکز تجاری و اداری و کنترل عوامل مهم در این ساختمان‌ها مثل نور، دما، رطوبت و عوامل دیگر می‌توانند از هدر رفتن انرژی در ساختمان‌های خود تا حد زیادی جلوگیری کنند. برای این کار، آن‌ها احتیاج به تجهیزات هوشمند سازی مراکز تجاری دارند. در ادامه به برخی از تجهیزات مورد نیاز برای هوشمند سازی مراکز خرید، پاساژها و مال‌ها اشاره می‌کنیم.

(به مطلبی که درباره اجزای سیستم هوشمند سازی نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

انواع تجهیزات مراکز تجاری هوشمند

تجهیزات مراکز تجاریِ هوشمند: 1. تجهیزات تأمین نور و روشنایی هوشمند

در مراکز تجاری، پاساژها و مال‌ها برای انجام عملیات‌ها در بخش‌های کاری و همچنین، برای تأمین نور برای مشتریان، به یک سیستم تأمین برق و نور قدرتمند نیاز است. برای این کار، تعداد زیادی از سیستم‌های روشنایی هوشمند مثل لامپ، و پانل‌های نوری، نورهای مخفی و تجهیزات بسیار مختلفی احتیاج است. مسلم است که تعداد زیاد این تجهیزات، مدیریت آن‌ها را دشوار می‌کند. اگر این تجهیزات روشنایی در مراکز تجاری و مراکز خرید به صورت اتوماتیک و هوشمند سازی شوند و مدیریت آن‌ها به صورت هوشمند صورت گیرد، بر اساس داده‌هایی که به مدیریت آن‌ها ارسال می‌شود نیاز به نظارت مداوم آن‌ها هم کمتر و کمتر خواهد شد.

تجهیزات روشنایی در مراکز تجاری هوشمند

تجهیزات مراکز تجاری هوشمند: 2. موتورخانه‌های هوشمند

استفاده از موتورخانه‌های هوشمند در هوشمند سازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها می‌تواند از اتلاف انرژی در این مراکز تا حد زیادی جلوگیری کند. برای مثال، فرض کنید که با داشتن یک موتورخانه هوشمند شما می‌توانید دمای ساختمان را به طور دقیق اندازه‌گیری کنید. اگر بخواهید که از دور و خیلی سریع دمای موتورخانه را تنظیم کنید، با موتورخانه هوشمند می‌توانید به ‌راحتی این کار را انجام دهید.

چنین مسئله‌ای هم می‌تواند از اتلاف وقت و هم از نظارت مداوم کارکنان موتورخانه جلوگیری کند. علاوه بر این، با داشتن یک موتورخانه هوشمند شما دیگر مجبور نیستید که پنجره‌های مراکز را برای تهویه هوا باز و بسته کنید. با هوشمند سازی موتورخانه می‌توانید کاهش یا افزایش دما در مراکز تجاری یا مراکز خرید را به صورت اتوماتیک برنامه‌ریزی کنید و دیگر این مشکلات را نداشته باشید.

تجهیزات مراکز تجاریِ هوشمند: 3. پارکینگ‌های هوشمند

در بسیاری از مراکز تجاری و مال‌ها پارکینگ برای پارک کردن وسایل نقلیه کارکنان و مشتریان آن وجود دارد. با وجود پارکینگ هوشمند می‌توان خدماتی مانند هدایت خودروها به محل پارک، آشکار ساختن حضور خودروها و مشاهده‌ی پارکینگ‌های خالی و در دسترس را به مشتریان خود ارائه دهید. شاید این خدمات به نظر ناچیز باشند، اما ارائه‌ی آن‌ها می‌تواند برای تسهیل خرید مشتریان و عملیات‌های کارکنان در مراکز تجاری و خرید بسیار مؤثر باشد.

موتور خانه های هوشمند در مراکز تجاری هوشمند

تجهیزات مراکز تجاری هوشمند: 4. مدیریت تاسیسات تأمین انرژی سرمایشی و گرمایشی

مسلم است که در ساختمان‌های بزرگی مثل مراکز تجاری یا پاساژها و مال‌ها احتیاج به تنظیم دمای هوای گرم یا سرد وجود دارد. برای این کار مدیران این نوع ساختمان‌ها می‌توانند از مدیریت هوشمند تأسیساتی که انرژی سرمایی و گرمایی را تنظیم می‌کنند بهره زیادی ببرند. اگر این مدیران بخواهند تاسیسات تأمین انرژی گرمایی و سرمایی را با روش‌های سنتی یا به‌طور دستی کنترل کنند این مسئله برای آن‌ها خیلی زمان‌بر بوده و نیازمند انرژی زیادی است.

(پس از مطالعه این بخش از مطلب سیستم گرمایش و سرمایش هوشمند نیز بازدید کنید)

از سوی دیگر، با مدیریت هوشمند این نوع تاسیسات می‌توان کارکرد این تاسیسات را از راه دور و به طوری کنترل کرد که هم در مصرف انرژی و هم در زمان صرفه‌جویی شود.

تاسیسات تأمین انرژی گرمایی و سرمایی در مراکز تجاری هوشمند

تجهیزات مراکز تجاریِ هوشمند: 5. اتوماسیون سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق

آتش‌سوزی ریسکی است که بسیاری از ساختمان‌ها و مخصوصاً ساختمان‌های اداری و تجاری ممکن است در معرض آن باشند. ریسک بروز آتش‌سوزی در این ساختمان‌ها باعث می‌شود که خسارت زیادی به مالکان ساختمان‌های اداری و تجاری وارد شود و از سوی دیگر جان مشتریان هم به خطر می‌افتد. به همین خاطر، در مراکز خرید، پاساژها و مال‌ها طبیعتاً سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق وجود دارد. مدیران مراکز تجاری و پاساژها و مال‌ها می‌توانند با داشتن یک سیستم اعلام و اطفاء حریق هوشمند از بروز حادثه‌ی آتش‌سوزی جلوگیری کرده یا در صورت بروز آن خسارات مالی و جانی را به حداقل برسانند.

اتوماسیون سیستم‌های اعلام و اطفا حریق در مراکز تجاری هوشمند

تجهیزات مراکز تجاری هوشمند: 6. قابلیت تنظیم کارکرد سیستم‌های تأمین امنیت

در ساختمان‌های تجاری و اداری برای تأمین امنیت و نظارت بر عملیات کارکنان از سیستم‌های امنیتی مثل دوربین‌های مدار بسته و دیگر سیستم‌های امنیتی که در سرتاسر ساختمان نصب می‌شوند، استفاده می‌شود. به این صورت، تأمین امنیت یکی از اهداف مهم سیستم‌های امنیتی در این نوع ساختمان‌ها است. مدیران ساختمان‌های تجاری و اداری با هوشمند سازی سیستم‌های مدیریت تأمین امنیت می‌توانند مدیریت تأمین امنیت در این ساختمان‌ها را به نحو بسیار بهتر و در زمان بسیار کمتری انجام دهند.

سیستم‌های امنیتی در مراکز تجاری هوشمند

هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها چه مزایایی دارد؟

در بخش‌های قبلی در خصوص هوشمند سازی بخش‌های مختلف مراکز تجاری و اداری صحبت کردیم. اما این هوشمند سازی ساختمان‌های تجاری، پاساژها و مال‌ها چه مزایایی می‌تواند به همراه داشته باشد؟ در ادامه به مزایای هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها و فروشگاه‌ها می‌پردازیم.

مزایای هوشمند سازی مراکز تجاری: 1. بهبود تجربه‌ی خرید مشتریان

هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها می‌تواند تجربه‌ی خرید مشتریانی که وارد آن‌ها می‌شوند را تا حد قابل توجهی بهبود دهد. برای مثال، اگر مشتری وارد یک مرکز تجاری یا پاساژ شود و نرم‌افزار مخصوص آن پاساژ را بر روی گوشی خود نصب کرده باشد، به محض ورود او این نرم‌افزار کار خود را شروع خواهد کرد. اگر مشتری لیست خرید خود را در آن نرم‌افزار وارد کرده باشد، نرم‌افزار به طور خودکار مغازه‌هایی که اجزای درج‌شده در لیست خرید را دارند، به او نشان خواهد داد. همچنین، مغازه‌هایی که کالاهای با تخفیف ارائه می‌کنند هم به مشتریان نشان خواهد داد.

از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار مقایسه‌ی قیمت کالاها و ارائه‌ی یک موتور جستجوگر برای تمام کالاهای فروخته‌شده در مال یا پاساژ است. علاوه بر این، این نوع نرم‌افزارها می‌توانند بهترین مسیر را برای یافتن مغازه‌های پاساژها و مال‌ها به مشتریان ارائه دهند.

(به مطلبی که درباره پرده هوشمند نوشته‌ایم مراجعه کنید.)

بنابراین، یکی از مزایای هوشمندسازی مراکز تجاری می‌تواند بهبود تجربه خرید مشتریان باشد.

مزایای پاساژها و مراکز تجاری هوشمند

مزایای مراکزِ تجاری هوشمند: 2. بهبود عملکرد فروشندگان پاساژها و مال‌ها

علاوه بر اینکه داشتن یک سیستم هوشمند می‌تواند برای خریداران تجربه خرید بهتری به همراه داشته باشد، مغازه‌داران و فروشندگان هم می‌توانند از ویژگی‌های هوشمندسازی مراکز تجاری استفاده کنند تا عملکرد خود در زمینه‌ی فروش و ارائه‌ی خدمات فروش به مشتریان را بهبود دهند. در این حوزه توزیع اطلاعات و جمع‌آوری اطلاعات در سطح گسترده می‌تواند برای فروشندگان مسیر و الگوی خریدار را ارائه دهد.

این مسیرهای خرید می‌تواند به فروشندگان نشان دهد که خریداران معمولا از چه نوع مغازه‌هایی خرید می‌کنند. از سوی دیگر، حسگرهایی که در مراکز فروش و پاساژها واقع شده‌اند، می‌توانند به کارکنان نظارتی اطلاع دهند که چه نوع کالاهایی نیاز به تأمین مجدد دارند یا می‌توانند خیلی سریع‌تر و با دقت بیشتری کالاها را به خرده‌فروشان تحویل دهند.

مزایای پاساژها و مراکز تجاری هوشمند: بهبود عملکرد فروشندگان پاساژها و مال‌ها

مزایای مراکز تجاری هوشمند: 3. مدیریت بهتر مال‌ها و پاساژها

مدیران مراکز تجاری، خرید و پاساژها می‌توانند با استفاده از هوشمند سازی مراکز تجاری و فروشگاه‌ها مدیریت بهتری برای این ساختمان‌ها داشته باشند. برای مثال، هوشمندسازی مراکز تجاری و اداری می‌تواند اطلاعات زیادی را در بخش‌های مختلف در اختیار مدیران این نوع ساختمان‌ها قرار دهد. برای مثال، نقشه‌های حرارتی می‌توانند الگوهای عبور و مرور در کل ساختمان‌ها را به مدیران نشان دهند که باعث می‌شود اگر در بخشی از ساختمان عبور و مرور بیشتری توسط مشتریان آن بخش انجام شود، مدیران ساختمان میزان بیشتری از اجاره را برای فروشندگان آن بخش تعیین کنند.

از سوی دیگر، هوشمند سازی مراکز تجاری باعث می‌شود میزان امنیت جانی و مالی در آن‌ها افزایش پیدا کند و به مدیران ساختمان اجازه می‌دهد تا تمام دارایی‌های و اموال موجود در پاساژ و مراکز تجاری را ردیابی کنند. مدیران مراکزِ تجاری هوشمند می‌توانند با نورپردازی محیط سنسوری، کنترل جو سنسوری، عملیات‌های نظارت بر کارکنان سنسوری، الگوبرداری داده‌های سنسوری و الگوبرداری دادهای عبور و مرور در مراکز تجاری هوشمند مدیریت بهتری در مال‌ها و پاساژهای خود داشته باشند.

مزایای پاساژها و مراکز تجاری هوشمند: مدیریت بهتر مال‌ها و پاساژها

مزایای مراکز خرید هوشمند: 4. کسب سود زیاد با صرف هزینه‌ای قابل قبول

مدیران پاساژها و مال‌ها می‌توانند با صرف هزینه‌ی قابل‌توجهی تا سال‌های زیاد سود حاصل از آن را برداشت کنند. همان‌طور که گفتیم این مزایا هم برای خریداران و هم برای مدیران پاساژها می‌تواند چشمگیر باشد. از یک سو خریداران تجربه خرید بهتری خواهند داشت و تبدیل به مشتریان وفادار این مراکز تجاری هوشمند می‌شوند. از سوی دیگر، با استفاده از سیستم‌های هوشمند نصب شده در مراکز تجاری هوشمند، مدیران این نوع ساختمان‌ها می‌توانند خدمات فروش بهتری در اختیار مشتریان خود قرار دهند. همچنین، آن‌ها می‌توانند از اموال و جان کارکنان خود به نحو بهتری حفاظت کنند.

بنابراین، با اعمال هزینه‌ای قابل‌توجه، مدیران پاساژها و مال‌ها می‌توانند سود خیلی زیادی را در ازای هزینه چشمگیری که صرف کرده‌اند، داشته باشند.

مزایای پاساژها و مراکز تجاری هوشمند: کسب سود زیاد با صرف هزینه‌ای قابل قبول

روش‌های هوشمند سازی مراکز تجاری، پاساژها و مال‌ها

در بخش‌های قبلی در مورد هوشمند سازی مراکز تجاری صحبت کردیم و در مورد این توضیح دادیم که چطور می‌توان این نوع مراکز تجاری را هوشمند کرد، این مراکز تجاری هوشمند چه ویژگی‌هایی دارند و برای هوشمند سازی آنها از چه تجهیزاتی می‌توان استفاده کرد. موضوع این است که برای هوشمند سازی مراکز تجاری و اداری نیاز به ابزارهای مناسب است تا بتوان تجربه‌ی خریداران و فروشندگان را بهبود بخشید.

برای مثال، ابزارهای زیادی مثل صفحه نمایش لمسی، واقعیت افزودنی و نقاط تماس خیلی زیادی هستند که می‌توانند هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان مناسب باشند. در ادامه تصمیم داریم در مورد مورد فناوری‌ها و ابزارهایی صحبت کنیم که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توان مراکز تجاری و پاساژها را هوشمند سازی کرد.

( مطلب پروتکل های اینترنت اشیا نیز می‌تواند برایتان مفید واقع شود.)

روش‌های هوشمند سازی مراکز تجاری و پاساژها

ابزارهای هوشمند سازی مراکز تجاری: 1. دسترسی آسان به اطلاعات

اگر مدیران یک پاساژ یا بازار بخواهند که آن پاساژ یک مکان پررفت‌وآمد باشد، یکی از اولویت‌های آن‌ها باید فراهم کردن دسترسی آسان مشتریان به اطلاعات باشد. برای این کار مدیران پاساژها و مال‌ها باید اول از همه کاری کنند که مشتریان دسترسی آسانی به نقشه‌ها و اطلاعات بر روی هر سیستم و دستگاه داشته باشند. بنابراین، سیستم‌هایی که شما در مورد دسترسی اطلاعات پاساژ طراحی می‌کنید باید مطابق با دستگاه‌هایی باشند که مشتریان شما از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای مثال، یکی از فناوری‌های دسترسی به اطلاعات می‌تواند نقشه‌های تعاملی بر روی گوشی‌های هوشمند مشتریان باشد که می‌تواند تجربه‌ی خرید آن‌ها را تا حد زیادی بهبود بخشد. برای مثال، مشتریان با این نوع فناوری می‌توانند فروشگاه‌های مورد علاقه خود را مکان‌یابی کنند و ببینند که این فروشگاه‌ها در چه زمان‌هایی باز هستند. همچنین، این فناوری می‌تواند به آن‌ها اجازه دهد تا نزدیک‌ترین استراحتگاه‌ها یا پارکینگ را پیدا کنند.

پس همان‌طور که می‌بینید، فناوری‌های دسترسی اطلاعات می‌توانند در هوشمند سازی مراکز خرید نقش بسزایی داشته باشند.

نقش فناوری‌های در هوشمند سازی مراکز خرید

ابزارهای هوشمند سازی مراکز تجاری: 2. ارائه نرم‌افزارهای دستگاه موبایل هوشمند

علاوه بر ارائه‌ی نرم‌افزاری که می‌تواند به راحتی اطلاعات در مورد پاساژ یا مال را در اختیار مشتریان قرار دهد، مدیران پاساژها و مال‌ها می‌توانند با یک نرم‌افزار خاص تمام اطلاعات مربوط به علایق و سلیقه‌های مشتریان را در اختیارشان قرار دهند. این نرم‌افزار نه تنها می‌تواند به مشتریان کمک کند تا در آن پاساژ یا فروشگاه راه خود را پیدا کنند، بلکه می‌تواند به آن‌ها تخفیف‌های ویژه را نشان دهد و این که چه چیزی در فروشگاه مورد علاقه‌شان رخ می‌دهد. همچنین، در نرم‌افزار مخصوص پاساژ می‌توان به مشتریان ویژگی‌هایی مانند ساعات گشایش مغازه‌ها، امکان رزرو کردن میز رستوران و رزرو قرار در سالن‌های زیبایی را ارائه کرد.

بعلاوه، این نوع نرم‌افزار می‌تواند برای خرده‌فروشان و فروشندگانی که در پاساژ مستقر هستند هم مفید باشد. آن‌ها با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند مشتریان قبلی خود را نگه دارند و هم می‌توانند برای جذب مشتریان جدید استفاده کنند. فروشندگان با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند فعالیت‌هایی مثل تبلیغ یک کالای خاص یا فروش ویژه را ترویج کنند و به مشتریان خود در مورد این رویدادها خبر دهند.

بنابراین، ارائه‌ی نرم‌افزارهای دستگاه موبایل هوشمند برای هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها می‌تواند روش خوبی باشد.

نقش نرم‌افزارهای دستگاه موبایل هوشمند در مراکز تجاری هوشمند

ابزارهای هوشمند سازی مراکز تجاری: 3. نصب کیوسک‌های دیجیتالی در پاساژها و مال‌ها

شاید شما هم دیده باشید که خیلی از پاساژها و مال‌ها دارای کیوسک‌هایی هستند که در همان ابتدای بازار نقشه‌ای از خود پاساژ یا مال را همراه با توضیحات در مورد طبقات مختلف آن و مغازه‌هایی که در آن هستند ارائه می‌دهند. برای هوشمند سازی مراکز خرید می‌توانید به جای کیوسک‌های سنتی از کیوسک‌های دیجیتال استفاده کنید. این کیوسک‌ها تعاملی هستند و هر مشتری می‌تواند به صورت تعاملی با این کیوسک‌ها تماس داشته باشد.

کیوسک‌های دیجیتالی تعاملی می‌توانند پلتفرم‌های صفحه لمسی داشته باشند و مشتریان با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانند با چند کلیک هر گونه فروشگاه‌هایی که می‌خواهند را پیدا کرده و یا در مورد فروشگاه‌های جدید اطلاعات کسب کنند. همچنین، این کیوسک‌های دیجیتالی می‌توانند تجربه‌ی یافتن فروشگاه‌های جدید را تبدیل به یک بازی برای مشتریان بکنند. برای مثال، این کیوسک‌ها می‌توانند به مشتریان برای امتحان کردن فروشگاه‌های جدید یا یافتن فروشگاهی جدید کوپن جایزه دهند.

از این رو، کیوسک‌های دیجیتال هوشمند در مراکز خرید، مکان خوبی برای نقشه مرکز خرید و مخصوصاً برای مشتریانی است که نمی‌خواهند نرم‌افزار آن پاساژ یا مال را بر روی اسمارت فون خود نصب کنند.

نقش کیوسک‌های دیجیتالی در مراکز تجاری هوشمند

ابزارهای هوشمند سازی مراکز تجاری: 4. بازاریابی مجاورتی

یکی دیگر از فناوری‌هایی که مراکز خرید می‌توانند برای هوشمند سازی استفاده کنند، فرستنده‌های سیگنال‌های بلوتوث و وای‌فای است. با استفاده از این نوع فناوری‌ها مراکز خرید و فروشنده‌های مراکز خرید به راحتی می‌توانند مشتریان را مکان‌یابی کرده و بر اساس مکان آن‌ها اعلانات شخصی‌سازی‌شده را به نرم‌افزار آن‌ها ارسال کنند. به این صورت، تجربه‌ی خرید آن‌ها یک تجربه‌ی خاص و منحصربه‌فرد خواهد شد.

برای مثال، فرض کنید که یک نرم‌افزار پاساژ یا مال با یک فرستنده‌ی سیگنال بلوتوث یا وای‌فای مرتبط است. این فرستنده می‌تواند مکان مشتری را ردیابی کند. برای مثال، مشتری در نزدیکی کافی‌شاپ مستقر شده و چند دقیقه بعد اعلانی در مورد یک محصول جدید قهوه آن مغازه به نرم‌افزار مشتری ارسال می‌شود.

(پس از مطالعه این بخش، می توانید سری به مقاله بهترین شرکت‌های هوشمند سازی در دنیا بزنید.)

نقش بازاریابی مجاورتی در هوشمند سازی مراکز تجاری

بازاریابی مجاورتی و افزایش سود فروشندگان مال‌ها و مراکز خرید

بازاریابی مجاورتی می‌تواند برای خرده‌فروشان و مغازه‌داران در مراکز خرید نیز بسیار مفید باشد. بازاریابی مجاورتی می‌تواند اطلاعاتی در مورد خریداران و عادت‌های خرید آن‌ها، از جمله سلیقه‌های آن‌ها برای فروشگاه‌های خاص، مدت زمان بازدید آن‌ها از پاساژ یا مال یا علاقه‌ی آن‌ها به برخی از رویدادها را جمع‌آوری کند. چنین چیزی به صاحبان پاساژ یا مال اجازه می‌دهد داده‌هایی مثل اولویت‌های مشتری را جمع‌آوری کنند و به مالکان این فرصت را می‌دهد تا بر اساس این اطلاعات پیام‌ها یا اعلان‌های شخصی‌سازی شده را به مشتریان خود ارسال کند. به این صورت، فروشندگان می‌توانند هم مشتریان قبلی خود را حفظ کنند و هم مشتریان جدیدی را جذب کنند.

بازاریابی مجاورتی

مراکز خرید هوشمند و هوشمند سازی مراکز تجاری، پاساژها و مال‌ها راهی به سوی آینده

در این مطلب در خصوص هوشمند سازی مراکز تجاری پاساژها و مال‌ها و روش‌های هوشمند سازی این ساختمان‌ها صحبت کردیم. همانطور که گفتیم ساختمان‌های تجاری و مراکز خرید می‌توانند از منابع تأمین برق هوشمند، پارکینگ‌های هوشمند و یا موتورخانه‌های هوشمند برای مدیریت اجزای مختلف ساختمان خود استفاده کنند و به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. بعلاوه در خصوص روش‌های هوشمند سازی مراکز تجاری صحبت کردیم تا با شیوه‌های متفاوت استفاده از این تکنولوژی در پاساژها و مال‌ها آشنا شوید.

منبع مطلب

تیم محتوای اسمارتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *